Instrucțiuni baterii
Achiziționați numai o baterie cu tehnologie şi performanțe conforme cu necesitățile vehiculului dvs.!
În caz contrar, rezultă suprasolicitarea bateriei și o durată de serviciu redusă!
În termen de 10 zile de la cumpărarea bateriei este obligatorie verificarea tensiunii de încărcare a releului electric, la un service partener Rombat în localitățiile în care există service ROMBAT sau la un service autorizat RAR în localitățiile unde nu este service partener ROMBAT.
Tensiunea trebuie să fie în limitele 14 - 14,4 V. Dacă tensiunea de încărcare nu se încadrează în intervalul menționat, vă rugăm remediați deficiența. Numai atunci când tensiunea de încărcare este corectă, se menționează în certificat și acesta devine valid.
Verificarea tensiunii de încărcare se face gratuit atât la cumpărare cât și în perioada de garanție la societățile service autorizate de către Rombat și menționate în cadrul certificatului de garanţie.
Depozitarea și întreținerea bateriei
Bateriile livrate încărcate cu electrolit se vor depozita în încăperi închise și uscate, cu ventilație corespunzătoare, cu temperaturi între 5 și 30°C și umiditate relativă mai mică de 80%, ferite de surse de căldură și radiații solare. După o perioadă maximă de depozitare sau neutilizare de:
Bateriile se vor reîncărca după metoda descrisă la "Regimul de reîncărcare". Depozitarea bateriilor la temperaturi peste 30°C reduce dramatic durata maxim admisă de depozitare fără reîncărcare. În acest caz se va controla lunar tensiunea la bornele bateriei, iar în cazul scăderii tensiunii sub 12.5V bateria se va reîncărca.
Recomandăm montarea bateriei într-un service autorizat
Montarea corectă presupune îndeplinirea următoarelor cerințe:
Recomandare:
În cazul defectării uneia dintre baterii este îndicată înlocuirea ambelor baterii!
Scoaterea din funcție a tuturor consumatorilor electrici
Suprafețele de contact electric ale bornelor bateriei și ale papucilor de prindere ai cablurilor se vor curăța de oxizi până la apariția luciului metalic
Fixarea papucilor pe borne se realizează ferm, fără producere de deteriorări mecanice.
Se vor utiliza numai papuci de prindere corespunzători realizării unui contact electric bun.
Ordinea de deconectare (scoatere) din circui: întâi borna negativă cu legare la masă și apoi cea pozitivă
Ordinea de conectare în circuit: întâi borna pozitivă și apoi cea negativă cu legare la masă.
La autovehiculele cu alimentarea la 24Vcc este obligatoriu ca cele două baterii înseriate să fie identice constructiv, ambele funcționale și cu aceeași stare de încărcare (aceeași tensiune la borne şi densitate a electrolitului).
Se interzice, la autovehiculele cu alimentarea la 24Vcc, cuplarea directă la bornele oricărei baterii a unor consumatori de 12 V.
Pentru alimentarea acestora se va recurge la utilizarea unui convertor 24Vcc / 12Vcc.
Exploatare
Recomandăm verificarea bateriei la intrarea în sezonul rece, gratuit la oricare din service-urile partenere.
Bateriile fiind fără întreținere se interzice intervenția în construcția bateriei.
De asemenea, se verifică orificiile de aerisire ale dopurilor să nu fie obturate.
Dacă în exploatare se constată supraîncărcarea bateriei, indicată prin consumul exagerat de electrolit (scăderea nivelului) sau subîncărcarea, indicată prin scăderea tensiunii la borne sub 12,5V şi implicit a densității electrolitului sub 1,25g /cm³ se va verifica instalația electrică a autovehiculului (releu regulator, alternator) şi se va reîncărca bateria în cel mai scurt timp.
În cazul utilizării preponderente în oraș a autovehiculului, caracterizată prin porniri frecvente, parcursuri scurte (exemplu: taxi) bateria se poate descărca mai repede, deși instalația este corect reglată.
Nu lăsați bateria descărcată (tensiune sub 12V, densitate sub 1,2 g / cm³ ) la temperaturi sub 0°C, deoarece electrolitul îngheață și duce la distrugerea plăcilor! Tensiunea releului trebuie să se mențină la valoarea ( 14,2 ± 0,2 V ).
Evitați utilizarea îndelungată a bateriilor cu starea de încărcare sub pragul de 70%. Acest lucru echivalează cu o subdimensionare capacitivă responsabilă de apariția defectului de suprasolicitare (se pierde dreptul la garanție!).
Ori de câte ori s-a produs o descărcare (de regulă accidentală de durată) în regimul stand-by al mașinii (mașina cu motorul oprit), eliminați cauza și verificați imediat starea de încărcare a bateriei luând măsurile ce se impun (vezi capitolul "Regimul de reîncărcare"). Păstrați bateria în stare curată și uscată. Depunerea prafului pe suprafața capacului bateriei poate conduce la descărcarea ei în stand-by cu consecință, suprasolicitarea bateriei.
Regimul de reîncărcare a bateriei
Se supune procesului de reîncărcare pe redresor, orice baterie aflată într-una sau mai multe din urmatoarele situații:
Baterie descărcată accidental (sub 75%).
Baterie depozitată, la finalul fiecărui interval de stocare precizat în tabelul de la capitolul "Depozitare".
Baterie descărcată - reclamată ca defectă - înaintea prezentării la service pentru diagnosticare.
Procesul de reîncărcare poate fi executat, de regulă, cu ajutorul oricărui redresor comercial (și nu numai) de curent continuu care poate să asigure la ieșire următoarele: 13,5V ≤ U ieșire (V) ≤ 16,5V și un curent 4A ≤ I ieșire (A) ≤ 25A
În principiu, încărcarea pe redresor se face cu un curent a cărui valoare este de cca. (5÷10) % Cn (A), până când apar degajări uniforme de gaze în toate elementele bateriei, iar densitatea electrolitului se stabilizează în jurul valorii de 1,28±0,0 1 (g/cm³).
Spre finalul încărcării tensiunea la bornele bateriei atinge valorea de 15,80….16,50 [V] la temperatura de 25°C (atenție! în regim de funcționare redresor). Pe toată durata încărcării pe redresor, dopurile bateriei vor fi scoase. Este recomandată efectuarea reîncărcării de către ateliere specializate.
Atenţie:
În cazul reîncărcării bateriilor cu tehnologie AGM sau GEL, tensiunea de încărcare trebuie limitată în intervalul 14.4V-14.8V, exclus să fie depăşită căci altfel se vor supraîncărca!
În tabelul de mai jos se prezintă informativ gradul de încărcare și tensiunea în gol a bateriei în raport cu densitatea electrolitului (25°C.)
Risc major
Risc
Alertă
Admis
Grad de încărcare (%)
25
50
75
100
Tensiune în gol (V)
12
12,3
12,55
12,8
Densitate electrolit (g/cm³)
1,20
1,20
1,25
1,28
Atenție utilizatori
- Bateriile vor fi transportate, depozitate și montate în poziție normală de utilizare, pentru a evita scurgerile de electrolit!
- Este strict înterzisă prezența unor flăcări deschise sau producerea de scântei în preajma bateriei montate pe mașină sau supuse procesului de încărcare pe redresor. PERICOL DE EXPLOZIE !
Fixare B00 prindere jos

Fixare B01

Fixare B03

Fixare B13

Terminal 1

Terminal 3

Scheme de montaj 1

Scheme de montaj 2

Scheme de montaj 3

Scheme de montaj 4

Cititi instructiunile
A se evita contactul cu ochii
Interzis flacără deschisă, scântei, fumat
Nu lăsați la îndemâna copiilor
Acidul sulfuric poate cauza orbire sau arsuri
Pericol de explozie